UK bant nieuwe “Hot or Cold” feature van PlayOJO

PlayOJO had een geweldig idee: de “Hot or Cold” feature.

Dankzij deze feature kunnen spelers zien welke gokkasten op dat moment goed aan het uitbetalen zijn en op welke gokkasten op dat moment niet veel gewonnen wordt.

Om deze feature was extra onder de aandacht te brengen, was PlayOJO een reclamecampagne op de Britse televisie begonnen.

In het bewuste reclamefilmpje zoekt ’n gokker zijn heil tot een Tarot-kaartenlegster. Zij voorspelt op welke gokkasten hij het beste kan spelen. Daarbij maakt ze gebruik van de “Hot or Cold” feature van PlayOJO.

Twee kijkers dienden een klacht in bij de Advertising Standard Authority, de Britse Reclame Code Commissie. Die oordeelde dat deze reclame misleidend is en niet meer op televisie of internet mag verschijnen.

PlayOJO is eigendom van Skill On Net. Voorlopig is PlayOJO dicht voor spelers uit Nederland. Naar eigen zeggen is PlayOJO wel bezig met de aanvraag van een online kansspelvergunning bij de Kansspelautoriteit.

Andere online casino’s op het platform van Skill On Net zijn onder andere Metal Casino en Slots Magic.

Warme en koude gokkasten

De reclame voor de “Hot or Cold” feature was zowel op televisie als op internet te zien. De Advertising Standards Authority (ASA) beoordeelde een drietal reclame-uitingen van PlayOJO waarin deze feature aan werd geprezen.

Op de website van PlayOJO was de slogan “Choose your own destiny with our net hot or cold feature” te lezen. Volgens PlayOJO kunnen spelers op deze manier snel zien welke online gokkasten het meest en het winst winstgevend zijn.

Meest en minst winstgevend is gebaseerd op de uitbetalingen per online gokkasten.

Volgens PlayOJO ga je naar de meest winstgevende gokkasten om te zien of ze uit lijven betalen.

En naar de minst winstgevende gokkasten om te zien of je het tij kunt keren.

In een blogpost op haar website wijst PlayOJO (Britse) bezoekers erop dat er nu een manier is om te zien op welke gokkasten wordt gewonnen en op welke gokkasten wordt verloren.

Dat is uiteraard de “Hot or cold” feature van PlayOJO.

Tot slot ging de klacht ook over de video-commercial op de Britse televisie. Hierin went een online gokker zich tot een waarzegster.

Deze waarzegster voorspelt via Tarot-kaarten de toekomst van haar bezoekers. Voor haar voorspellingen maakte de waarzegster stiekem gebruik van de “Hot or Cold” feature van PlayOJO.

Via deze feature was te zien dat Diamond Mine Megaways van Blue Print Gaming op dat moment veel winst uitkeerde.

Diamond Mine Megaways was dus “Hot”.

Op de Rainbow Riches gokkast werd op dat moment weinig gewonnen. Deze gokkast was dus “Cold”.

PlayOJO frommelde er nog wel even een disclaimer in dat de feature geen garantie is voor succes en ook geen indicatie voor te behalen resultaten.

Bekijk de bewuste televisiereclame van PlayOJO:

Misleidend

De klagers konden niet lachen met deze televisiecommercial van PlayOJO.

Ze vonden de reclame:

  • Misleidend: omdat geïmpliceerd zou worden dat je via de “hot or cold” feature meer te weten zou kunnen komen over toekomstige resultaten van online gokkasten of dat deze feature invloed zou hebben op resultaten van online gokkasten.
  • Onverantwoord, omdat het aan zou zetten tot gokken, wat weer financiële, sociale of emotionele schade op zou leveren.
  • Onverantwoord, omdat het in zou spelen op bijgeloof over gokken of geluk.

Skill On Net was zich van geen kwaad bewust. Het bedrijf verklaarde dat de “Hot or Cold” feature niets meer is dan ’n visuele weergave van informatie over uitbetalingen per gokkast. Gokkasten waarop recentelijk meer is uitbetaald dan er is ingezet zijn “hot”.

Gokkasten waarop recentelijk minder is uitbetaald dan er is ingezet zijn “cold”.

Het idee kwam van landbased casino’s waar deze informatie wordt gegeven voor nummers aan de roulette tafel.

Skill On Net verklaarde ook dat men met de reclame niet de indruk wekt dat het spelen op bepaalde gokkasten een grotere kans om winst te maken oplevert. Ook is er later een verwijzing naar de algemene voorwaarden toegevoegd. Daarin staat vermeld dat de “Hot or Cold” feature geen indicator is voor toekomstige resultaten of winst.

De Advertising Standards Authority (ASA) vond dat PlayOJO met deze reclame de indruk wekt dat spelers invloed hebben op resultaten van gokkasten en hun winstkansen. Bijvoorbeeld door teksten als “choose your destiny” en “in the driving seat” te gebruiken.

Ook de link met de Tarot-kaarten impliceert dat spelers kunnen voorspellen of een gokkast uit gaat betalen of niet. Vooral ook omdat PlayOJO teksten als : the most and least profitable games” gebruikte.

Daarom oordeelt de Advertising Standards Authority (ASA) dat PlayOJO deze reclame niet meer in mag zetten.

Author: editor

Leave a Reply

Your email address will not be published.